Sunday, April 20, 2014

How I met your Mother



In films zien we het vaker gebeuren. Zwetende jongemannen die er zo perfect mogelijk uit willen zien, want ze gaan de ouders van hun vriendin voor het eerst ontmoeten of in een enkel geval een nerveuze jongedame die kennis gaat maken met de moeder van haar geliefde. Er gebeurd altijd wel iets raars, waardoor er een heel avontuur beleefd wordt, maar waarbij het uiteindelijk toch allemaal goed afloopt. Meestal komen de dames er wel goed vanaf, maar ze heten geen Conny.

Ik zat, niet zolang terug, met een groepje vrienden ergens lekker te babbelen en op de een of andere manier kwamen we op het onderwerp "meet the parents". Ze haalden allerlei anekdotes aan over de eerste kennismaking met de ouders van hun vrouw of vriendin. Voor velen was het een benauwd moment, tja, je moet een goede indruk maken, want je hoopt op een goede verstandhouding met de ouders van degene met wie je in een relatie bent. Het zijn meestal heren die dit soort van spannende verhalen vertellen,dus wilden ze weten hoe het mij als dame vergaat in dit soort situaties. Zonder dat ze het wilden hebben ze Pandora’s doos geopend die avond. Ik weet niet of ik een aantrekkingskracht heb voor rare situaties,maar op de een of andere manier overkomen dit soort vreemde dingen mij altijd.
Ik leerde een hele leuke heer via een nicht kennen. Na een tijdje via social media contact te hebben gehad en wij uiteindelijk goede vrienden waren geworden, maakten wij er een gewoonte van om af en toe iets gezelligs te doen. Gewoon als 2 vrienden gezellig 'hangen'. Ik heb een redelijk vrije opvoeding gehad en mijn moeder wist met wie ik uitging en had hem toevallig een keer ontmoet. Geen problem voor mij dus, vooral omdat ze wist dat wij gewoon vrienden waren. Hij op zijn beurt heeft een heel andere opvoeding genoten, is opgegroeid in een streng religieus gezin, met heel wat regels over wat wel en niet “hoort”. Op een dag hadden wij weer zo een afspraak en was ik op de afgesproken tijd voor de deur om hem op te halen. Hij kwam naar buiten met de mededeling dat zijn ouders kennis wilden maken met 'die dame waarmee je altijd uitgaat '. Ik was hier helemaal niet op voorbereid.  Ik zei al dat het conservatieve mensen waren toch? Ik toog dus - gekleed in een strakke witte short, diep uitgesneden zuurstokroze glitter bloes (ik was toen ook zeker 20 kilo lichter dus kon ik mij nog op straat begeven in zulke kleding) en killer heels in dezelfde kleur - naar de openstaande voordeur voor de kennismaking. Ik beefde als een blad, struikelde bijna over mijn eigen benen (of werd ik uit balans geslagen door de combinatie van grote oorbellen en statement necklace?) trok nerveus aan mijn kleren en had in mijn leven nog nooit zoveel gezweet, niet eens bij een 5 km. trimloop. Binnen aangekomen maakte ik het eerst kennis met zijn moeder, een lieve, warme vrouw bij wie ik mij gelijk thuis voelde. Zijn vader kwam de voorkamer ingelopen, bekeek mij van top tot teen en het enige wat hij zei was “oow jij bent Consuela. Ik begrijp nu waarom mijn zoon ‘s avonds zo laat nog achter de computer zit!” Ik kon wel door de grond zakken van schaamte. Doordat wij gewoon vrienden waren, wat na heel veel uitleg over een lange periode duidelijk werd, was de situatie redelijk gemakkelijk te redden en zijn wij tot nu toe vrienden. Zijn moeder lacht nog elke keer als we het over de eerste kennismaking hebben.
Erger was het toen ik in de begin fase van een relatie was met een heer, die enkele jaren jonger is dan mij. Wij waren op de jaardag van zijn neef in een propvolle discotheek toen hij mij dwars door de zaal trok. Ik werd toen gewoon uit het niets voorgesteld aan zijn moeder en oudere zus - weer eens met kleren aan mijn lijf waarin je je schoonmoeder liever niet voor het eerst ontmoet. De stiefmoeder van Cinderella  kon niet tippen aan de afkeurende blik die ik kreeg, ook omdat ik hun kort daarvoor duidelijk had laten merken dat ze niet moesten bemoeien toen ze ons aanstaarden tijdens het dansen. Het was dus niet verwonderlijk dat het contact kort daarna van zijn kant uit werd verbroken en wij elkaar nooit meer goed hebben gesproken.
Ik ben niet in veel serieuze relaties geweest, en moet eerlijk toegeven dat het een enkele keer ook heel goed is afgelopen. Ik heb tot de dag van vandaag nog een goede verstandhouding met de moeder van mijn eerste vriend ondanks het tussen mij en “vriendlief” eerder een koude oorlog was. Hij daarentegen wist niet wat hem overkwam bij de eerste kennismaking bij mij thuis. Na zich netjes te hebben voorgesteld aan mijn ouders, zaten wij nog wat te praten op het balkon. Mijn moeder dook de keuken in om te koken en mijn vader was ergens bezig op het erf. Hij nam zijn kans en plotseling, net op het moment dat hij voorover leunde om mij een kus te geven, hoorden wij - nee no joke, dit is geen verzonnen verhaal of een scene uit een film - mijn vader een houwer slijpen. Tja die man wilde in de tuin gaan werken. Mijn beau vroeg dus duidelijk geshockeerd “Conny, je vader is bezig zijn houwer te slijpen?”
“ja … een van ze”
“Hoeveel van die dingen heeft hij?”
Ik keek hem onschuldig aan en zei nonchalant  “9 …denk ik…”

No comments:

Post a Comment