Tuesday, January 7, 2014

Surper Glue

Marilyn Monroe zong in 1953 “Diamonds are a girl’s best friend”. Leuke meezinger en een echte classic, maar ik heb al jaren een andere best friend … Superglue. In mijn tas heb ik altijd wel een tube van dat spul, geloof me het kan je redding zijn.

De vriendschap begon ergens op de MULO school. Het was de tijd toen ik hoge hakken begon te dragen. Ze waren verboden op school, but being the diva that I was, had ik een paar van die killers in mijn tas. En laten we eerlijk zijn, hakken zijn mooi onder jurken. Ik zie die creame schoen met hoge hakken en steentjes nog steeds voor me ... een pracht exemplaar. Ik was 15 en weer eens verliefd, dus ik moest er na school op zijn best uitzien. Zo begon ik dan ,gewapend met mijn mooiste schoenen, de tocht van het schoolerf naar de plek waar ik door mijn moeder opgehaald moest worden. Ik hoorde een krakend geluid en lag toen, om kwart over 1, waar iedereen  van 2 MULO scholen op hetzelfde moment is languit op de grond met een prachtige schoen met een kapotte hak. Ik kon wel dood gaan van schaamte,maar er was niets aan te doen, dus heb ik met opgeheven hoofd en een kapotte hak mijn reis voortgezet. Het verdriet over mijn schoen overschaduwde de pijn en de schaamte. Mijn grootvader kwam toen met de oplossing. Hij bracht een tube superglue voor me en plakte de hak kundig weer op zijn plaats en kon ik weer genieten van mijn schoen. Vanaf die dag zijn het wondermiddel en ik onafscheidelijk.
Ik gebruik het echt om van alles mee te plakken. Als de bezemsteel niet goed wil zitten ... superglue eraan en het probleem is opgelost. De vaas van mijn moeder laten vallen ... superglue and she doesn’t see what happened. Steentjes of onderdelen van mijn bijoux of tassen reageren ook heel goed op het doorzichtig spul.
Maar uiteindelijk gebruik ik het echt het meest in shoe emergencies. Vorig jaar Owru jari brak de schoen van mijn vriendin tijdens een streetparty. Ik had mijn tas niet bij me, maar er was een winkel open en ik kocht 3 van die tubes. Haar schoen was geplakt en we konden verder, maar het bleek dat ze niet de enige was met een ongelukje. Ik was direct de reddende engel en had al heel gauw een hele schare aan “klanten” daar gewoon op het trottoir in het uitganscentrum.
Maar een best friend heeft altijd zijn positieve kanten, en dingen waarvan je zegt van maar dat kan niet Deze is geen uitzondering op de regel.  Zo handig als het is, zo venijnig kan het ook zijn. Een ieder heeft het wel aan over  zijn vingers gehad, of erger nog zichzelf geplakt aan iets dat gerepareerd moest worden. En als je dat van je vingers moet krijgen dan merk je dat het echt zo goed is als het op de beschrijving staat. Maar het ergste is natuurlijk als het dingen aan elkaar plakt welke het eigenlijk niet moest plakken. Ik stopte na gebruik de tube in het verkeerde vakje van mijn tas en later bleek dat ik de dop er ook niet goed opgeschroefd was. Waterig als het is plakte het alles aan elkaar en zo ook mijn tablet en telefoon.  
Superglue kan dus veel goed maken en weer heel maken wat kapot is gegaan. Maar uiteindelijk kan het niet alles fixen. Ook de Diamonds van Marilyn kunnen dat niet. Soms heb je echt iemand nodig om mee te praten. Mijn tante leerde mij jaren terug dat er niets is waar je je over moet schamen. Geen probleem is te groot, er zijn altijd mensen die je kunnen helpen. Het enige wat je moet doen is erover praten met mensen en hulp komt dan ergens vandaan waar jij het nooit gezocht zou hebben. Uiteindelijk zijn wij mensen onderling de beste superglue om elkaar in moeilijke situaties hulp te bieden

(En hier nog een leuke meezinger van Sugarland ... Stuck like Glue - http://www.metrolyrics.com/stuck-like-glue-lyrics-sugarland.html)

No comments:

Post a Comment