Tuesday, December 10, 2013

Jaloezie

Ik val direct met de deur ik huis … ik begrijp jaloerse partners niet. Of beter gezegd, mensen die hun jaloezie niet onder controle weten te houden. Het is, denk ik, iets menselijks dat als je van iemand houdt je een beetje jaloers wordt als die persoon wat extra aandacht besteedt aan een ander, maar het is volgens mij de kunst om te weten hoever je hiermee gaat.
Mijn ouders hebben mij altijd geleerd datjaloezie geen zin heeft; als je niet gelukkig bent met iemand of als je de persoon niet kan vertrouwen moet je er gewoon mee stoppen. Je bent te jong om ongelukkig te zijn.
Mischien ben ik een beetje bevooroordeeld, omdat ik zelf in een relatie heb gezeten met een heel jaloerse partner. Ik heb mij zo gevangen gevoeld in de relatie, dat ik mijzelf heb beloofd ervoor te waken dat dit mij nooit meer overkomt, maar ook dat ik een ander dat gevoel nooit geef. Soms vraag ik mezelf af of ik te hard ben met mijn oordeel, of die jaloerse houding niet een teken is dat de persoon heel veel van de ander houdt en bang is hem of haar kwijt te raken. Maar dan kom ik elke keer weer op het punt waarbij ik mij afvraag of het niet anders kan. Bewijs jij de persoon dat hij of zij veel voor je betekent door de persoon, soms letterlijk, op te sluiten? Vaak zegt men dat het mannen zijn die vrouwen beperken door hun jaloezie. Dat heb ik zelf meegemaakt, ik mocht niet uit huis zonder te vertellen waar, met wie of hoe ik ging. Ik moest ook vertellen wat ik zou aantrekken en hoe laat ik dacht weer thuis te zijn. Dit allemaal terwijl ik nog geen 20 was en nog bij mijn ouders in huis woonde. Van een vriendin hoorde ik dat haar man zelf iemand had die op haar lette wanneer ze aan het werk was. Hoe ze het te weten is gekomen? Ze is met 2 andere collega’s, waaronder een mannelijke, een keer lunch gaan halen zonder te melden. Oorlog op hoog niveau.
Maar we kennen allemaal ook wel een vrouw die snuffelt in de telefoon van haar man en alle vrouwen met wie hij contact heeft, belt om te vragen wat ze met haar man willen. Of eentje, die elke vrouw waarmee ze haar man heeft zien praten aanspreekt (lees: aanvalt) om te weten of die persoon een relatie heeft met haar man. Ik ben ondertussen al 8 jaar single en kom ze wel vaker tegen. Zo kwam ik eens een oud collega tegen tijdens een wandeling. Na enkele minuten gesproken te hebben, vervolgden wij beiden onze weg. Na een minuut of 2 werd mijn earpiece uit mijn oor gerukt en moest ik een scheldkannonade aanhoren. Ik snapte er helemaal niets van en begon, nadat ik bekomen was van de schrik, spontaan te lachen, wat de vrouw alleen maar bozer maakte. Nu moet ik ook eerlijk toegeven dat haar man geen koekje is. Een goed uitziende kerel, die daar soms een beetje misbruik van maakt en graag met dames flirt. Ik had gewoon pech dat ik, die absoluut niets met hem had, op dat moment gespot werd door de Mrs. Erger was het toen ik een keer uren heb zitten praten met de vrouw van een goede vriend van me. Die was ervan overtuigd dat haar man en ik een relatie hadden en voor haar maakte het niet uit wat ik haar zei, ze bleef maar beschuldigen en bedreigen. Toen ze eindelijk redelijk gerustgesteld was, begon een andere ondervraging ... naar haar mening liep haar man voor haar uit en aangezien hij en ik zulke goede vrienden zijn, moest ik wel weten met wie hij dat deed. Tja, ik weet ze ook altijd te vinden. Jaloezie kan soms cute zijn, maar sommige mensen gaan echt een tikkeltje te ver daarmee. Men zegt ook wel “Jealousy is a sign that you really love a person”, maar ze vergeten dat jaloezie meer kan kapotmaken dan je lief is. Jaloezie is vaak ook een teken van wantrouwen, want als jij je partner vertrouwd zou er geen reden moeten zijn om mensen te ondervragen of te achtervolgen.
Door steeds jaloers te zijn en de andere van zoveel te beschuldigen, bestaat de kans dat de persoon er
op een dag genoeg van heeft en een einde maakt aan de relatie. De kruik gaat te water totdat hij barst,
zegt men ook wel. En de persoon van wie je zoveel houdt en die je zoveel mogelijk voor jezelf wilde
houden, ben je dan helemaal kwijt. Wij kennen ook allemaal de gevallen van “Als ik je niet kan hebben,
mag een ander je ook niet.” Wat heb je uiteindelijk daarmee gewonnen?
Een van mijn favoriete schrijvers, Rabbi M.M. Schneerson, zei eens in een artikel “There are times when love can kill. There are times when you love someone so much, you cannot allow him to breathe. He must do things the way you understand is best for him—because you cannot bear that one you love so much should be in any way distant from the truth as you know it. “After all,” you imagine, “I must do for him what I would have done for myself!” But true love makes room for the one you love.”

No comments:

Post a Comment