Tuesday, August 28, 2012

Verliefd zijn


Niemand kan zeggen dat hij of zij nooit verliefd is geweest. Het gevoel van “vlindertjes” in de buik, blozen als de naam van de persoon genoemd wordt, even snel kijken in het dichtstbijzijnde reflecterend oppervlak als je weet dat er een mogelijkheid bestaat dat de persoon je gaat zien. Het is toch zo een prettig gevoel, het maakt je licht en zweverig, je ziet alles door een roze waan en je dag kan niet meer stuk als je die persoon gesproken of zelfs even gezien hebt.
Ik vindt het heerlijk om verliefd te zijn. Vaak genoeg weet mijn “ object of affection” er niets vanaf, maar mijn goede vrienden zien het wel direct aan mij en weten dat er weer een slachtoffer is.

Ik ben dan aanstekelijk vrolijk, zing en dans de hele dag op het werk en probeer iedereen van de schoonmaakster tot de directeur mee te sleuren in mijn goed humeur. Mijn kleding wordt met meer zorg uitgezocht, ik besteed meer tijd aan mijn haar make-up en ben door een ringetje te halen.
Een vriendin zei eens tegen mij: “Conny jij bent zo vaak verliefd en toch altijd single, hoe doe je dat nou”. Ja wat zeg je daarop? Misschien geniet ik meer van de verliefdheid dan van de liefde en wil dat gevoel niet kwijtraken. Ik durf mijn gevoelens ook niet openlijk te uitten uit vrees voor een afwijzing, maar geef wel subtiele hints en besteed opmerkelijk veel tijd aan de persoon. Ik heb het wel eens geprobeerd om eerlijk te vertellen wat ik voel en heb reacties gekregen zoals “I’m speechless, ik had het echt zien aankomen” , “daar geloof ik niets van” , “ik zie je gewoon als een goede vriendin” en zelfs “je bent als een zusje voor me”. Maar als je denkt dat ik mij daardoor uit het veld laat slaan ... nee hor. Ik raak weer even hard verliefd op een ander en geniet er elke keer weer van.
Het is een keer zo ver gekomen dat ik mij een halve dag heb uitgesloofd om uitgebreid te koken voor iemand  die niet is komen opdagen. Later bleek het dat hij uit was met een andere dame. Ik was boos en teleurgesteld omdat ik na een hele tijd eindelijk alle moed bij elkaar had geschraapt en hem had verteld wat ik allemaal voelde. Het eten van die avond is niet lang blijven staan, want een paar vrienden die toevallig in de buurt waren , hebben zich, na mij behoorlijk geplaagd te hebben om het voorval, tegoed gedaan aan de pasta en en andere lekkernijen. Aan het einde van de avond was ik weer supervrolijk en was het hele voorval, inclusief de persoon binnen niet al te lange tijd vergeten. Ach ja het kan een ieder overkomen, maar het geheim van gelukkig blijven is voor mij gewoon weer lekker verliefd worden op een ander en er weer met volle teugen van genieten.

Veel mensen zeggen dat verliefd zijn voor tieners is, en dat als je ouder bent je niet meer bevangen wordt door zulke gevoelens. Naar mijn mening is niets minder waar. Ik heb in mijn omgeving mensen van 40 en ouder hartstikke verliefd gezien en zag geen verschil met de verliefdheid van een tienermeisje. Als je ouder wordt bekijk je zaken natuurlijk anders en reageer je minder impulsief op je gevoelens, maar dat wil niet zeggen dat de vlindertjes niet fladderen. Achteraf denk je dan terug aan die persoon en vraag je je af wat je ooit in die persoon hebt gezien, maar dat neemt niet weg dat het een heerlijk gevoel was.

Published in Women's Manual - February 2012 https://www.facebook.com/consuela.prade/notes#!/pages/Womens-Manual/174782609223608 

No comments:

Post a Comment