Thursday, December 6, 2018

I used to HATE Christmas

                        This may come as a shock to you ... maar als kind haatte ik kerstfeest.

Ik zie de gezichten al. Hoe kan deze dame die zo vol is van kerstfeest ooit een hekel eraan hebben gehad. Tot ongeveer 15 jaar terug hoefde niemand mij iets te vertellen over kerst. Ik deed wel mee aan alle kerstdingen op school en in de kerk (ik ben RK opgevoed), maar diep van binnen had ik er geen warm and fuzzy feeling over. Waarom? Wij moeten daarvoor teruggaan naar de tijd dat ik een kind was.
Mijn moeders familie was niet big on Holidays. Ik was heel veel bij mijn opa en oma en ik kan me het jaar niet herinneren waarbij er in hun huis een kersbal of enige andere vorm van kerstversiering werd gehangen. Haar familie was ook niet religieus. Mijn moeder is dus niet ermee opgegroeid.
Mijn vader zijn familie was precies het tegenovergelstelde. Mijn vader kwam uit een Katholieke familie waarbij kerstfeest uitbundig gevierd werd. Mijn vader zijn oudste zus is ook op kerst jarig wat de perfecte gelegenheid was voor een familie reunie in december. Er werd een uitgebreid Christmas dinner georganiseerd met allerlei holiday food.
Van kalkoen en kerstham tot allerlei kerstdesserts ... je noemt het maar op of het was er. Vanaf ik mij kan herinneren werd het huis van top to bottom versierd en stond er een grote kerstboom in de woonkamer. Er lagen zoveel kadootjes onder, voor iedereen een behalve voor mijn zusje en ik.
Aha je snapt al waar dit naartoe gaat. Ik weet niet waarom, maar wij waren op de een of andere manier altijd het buitenbeentje in de familie. Wij werden niet betrokken bij het organiseren van de kerstactiviteiten en wij zaten er op de een of andere manier altijd gewoon een beetje bij. Alle neefjes en nichtjes, vrienden van de familie ne hun kinderen hadden een leuk kadootje onder de boom en mijn zusje en ik moesten maar toekijken hoe iedereen aan het uitpaken was en vrolijk elkaar bedankte voor al het moois. Mijn ouders zorgden er wel voor dat wij thuis een kerstboom hadden met een kadootje eronder, dus het was niet dat wij niets kregen. Maar als kind begrijp je niet waarom er bij oma onder de boom voor iedereen iets was, behalve voor jouw. Achteraf blijkt dat mijn vader zijn jongere zus de kadootjes die wij kregen van famile uit het buitenland gewoon niet aan ons gaf, maar dat is een heel ander verhaal. Je snapt wel dat kerst niet dat leuke lekkere gevoel bij mij opriep welke deze tijd van het jaar  je zou moeten geven. Ik ging met tegenzin naar mijn oma haar huis en zag als een berg tegen die hele dag op.


Na de dood van mijn oma verwaterde de grote kerstviering. Ondertussen was ik ook volwassen en besloot ik mijzelf niet langer in een positie te plaatsen waar ik mij rot zou voelen. Ik begon kerst op mijn manier te vieren. Wij deden als gezin iets leuks thuis, decoreerden samen het huis en deelden zoals wij eigenlijk altijd al deden kadootjes uit on Christmas Eve na de kerkdienst. Er was altijd iets lekkers te eten en iedereen voelde zich gelukkig.
Langzaam begon ik meer van kerst te houden en ben ik nu helemaal into Christmas. Door mijn ervaring probeer ik ook iedereen mee te nemen in het mooie en leuke van deze tijd van het jaar. Ik ken nog genoeg mensen die geen gelukkige kerstdagen meemaken. Dit wegens omstandigheden of omdat ze ook geen leuke herinneringen hebben aan the most wonderful time of the year. I am trying to spread as much Christmas Cheer as I can en vertel de mensen om mij heen dat hun geluk niet afhankelijk moet zijn van andere mensen, maar dat je moet proberen jezelf happy te maken ... the rest is all a bonus. Christmas is niet alleen mooie kadootjes en lekker eten maar vooral het gevoel dat je andere geeft. Een gevoel van liefde, erbij horen en saamhorgheid. Verder zijn herinneringen die je aan een periode hebt veel meer waard dan dure kadootjes onder een kerstboom. Vandaar dat ik mensen ook altijd zeg, vooral als het om kinderen gaat, make beautiful memories, they last longer than gifts under a tree.
 

Ik ben nog steeds niet de mensen die uitgebreide kerstdinners organiseert voor familie en vrienden. Ik denk niet dat dat ooit zal komen. Het liefst zit ik Christmas Day lekker voor de TV met een bordje bokking, dhaal en klaroen. Ja gewoon simple food. Al die kersthammen mogen mij gestolen worden zolang ik happy ben, ik met mijn mensen als familie bij elkeer zijn, van elkaar houden en elkaar the warmte en liefde kunnen geven die bij the holidays horen.


Twee jaar terug werd ik door de NOS benaderd voor een kerstspecial.  Hierbij de link
Kerst in de tropen

No comments:

Post a Comment