Tuesday, November 6, 2018

Prepping for the holidays


So ….. Ik zou beginnen met vloggen, maar heb dat idee gauw in de koelkast gestopt. Na 8 keer iets te hebben gefilmd en ik elke keer of ontevreden was met de angle, de manier hoe ik sprak of whatever more heb ik besloten om mijn blog te gebruiken om dezelfde boodschap over te brengen. I know i know … I’m stuck in the comfort zone, maar I am going to spice it up a little bit. Ik ga wel korte filmpjes maken en samen met mijn artikelen uploaden op mijn blog. Ik maak mijn blog hierdoor multi-mediaal. Wat zal mijn docent online journalistiek trots zijn op mijn gebruik van vaktermen (ondanks ik haar vak nog niet heb gehaald).

Hier is hij dus … de eerste in een leuke serie. Het onderwerp van mijn komende posts is everything Holiday related. . Iedereen die mij kent weet that I am BIG on Christmas. Ik begin al vroeg met het decoreren van mijn huis, luister naar kerstliedjes, lig lekker voor de tv naar christmas movies te kijken met seasonal flavored drinks and snacks en doe van alles wat maar met kerst te maken heeft. Voor mij heeft kerst niets met geloof te maken, maar meer met het gevoel dat deze tijd van het jaar met zich meebrengt. De mensen zijn for some reason aardiger tegen elkaar, vrolijker en goedgeefs. Alle lichtjes en lekker eten brengt je ook in een goede stemming en het is voor mij gewoon de mooiste tijd van het jaar.

Ok .. so let’s start at the beginning … de voorbereiding.
Ik begin al zo vroeg als juli met mijn voorbereidingen. Ja in juli … en dat omdat ik een goede planning maak. Ik begin in en rond het huis te lopen om te kijken wat ik wil doen en hoe ik dat allemaal moet realiseren. Als je alles picture perfect wil, moet je daar wat tijd in stoppen. Ik verdien ook geen bakken geld, en sparen is niet mijn grootste gave. Wat ik dus doe is langzaam de spullen kopen die ik nodig heb om te kunnen decoreren. Ik heb een klein huis, dus heb ik niet zoveel te decoreren. Ik doe de woonkamer en de keuken standaard, daar breng ik ook de meeste tijd door als ik thuis ben. Mijn slaapkamer is puur om op mijn bed neer te ploffen voor een paar uurtjes. Woon je in huis bij je ouders of familie en je wil alleen je slaapkamer Christmas ready maken, is je aanpak dus een beetje anders. En als je een heel huis moet decoreren … ohw boi … begin in April al met voorbereidingen.

Step1. Map it out
Voor mij is het handig om een plattegrond te maken. Hierdoor kan ik uittekenen wat ik waar wil doen. Het geeft mij ook een houvast om de chaoot in mij even in toom te houden. Doordat ik een kleine living space heb, moet ik wat spullen verplaatsen of tijdelijk ergens anders onderbrengen. En hier komt de waarheid naarboven waarom ik mijn slaapkamer niet decoreer. Mijn slaapkamer is vaak de storage room of the house. Bezoek komt niet in mijn slaapkamer, dus ziet de rommel niet liggen. En ’s avonds ben ik te moe om iets te zien … so it doesn’t bother me there. Op de plattegrond teken ik dus uit waar mijn bank komt te staan, waar de eettafel staat en vooral waar ik mijn kerstboom zet. Yes ik zet een 6 ft kerstboom in een kleine ruimte. De kerstboom is voor mij de centerpiece of Christmas decorations.

Step 2. Wat heb ik nodig?

 Wanneer het duidelijk is waar alles gaat staan, maak ik een inventarisatie van wat ik allemaal heb. Hierdoor koop ik niet zomaar onnodige dingen welke ik uiteindelijk niet gebruik of geen plekje kan geven. This saves me lots of money. Het liefst koop ik alles dat met kerst te maken heeft en plaats het in mijn huis, maar dat kan gewoon niet. Ten eerste omdat ik het geld er niet voor heb, en ten tweede omdat ik er de ruimte niet voor heb. Hierbij vergeet ik natuurlijk niet dat niet alles bij elkaar past. Ik hou van een chique inrichting. Niet dat soort waar je bang bent de ruimte te betreden … het moet wel uitnodigend zijn, maar wel dat soort waar je kan zien dat iemand de tijd heeft genomen om na te denken hoe het eruit moet zien.


Step 3. Kleuren
Ik kies met kerst voor de standaard traditionele kleuren: Rood, groen, wit/creame en goud. Deze kleuren zijn makkelijk te vinden en passen goed bij de tijd van het jaar. Waarom deze kleuren de colors of the season zijn leg ik een andere keer wel uit. Als je een vast patroon aan houdt is het ook makkelijker om elk jaar eventueel een item of 2 toe te voegen/te vervangen. Als je er het budget en de opslagruimte voor het zeg ik versier elk jaar in een andere kleur. Het is super leuk en geeft variatie. Combineer je kleuren wel goed, anders is het al gauw een bij elkaar gerapt hoopje van van alles dat je mooi vindt, zonder samenhang. Warme kleuren met warme kleuren en koude met koude combineren … but again do whetever makes you feel happy.

Step 4. Budget
Als je zwemt in het geld sla deze stap over, maar als je net als mij op de centjes moet letten is deze stap heel belangrijk. Dit is ook de reden dat ik vroeg begin met mijn voorbereidingen en inkopen van bepaalde items. Smart tip: tussen juli en september is alles christmas related meestal goedkoop. Het is off season en niemand kijkt ernaar. Ik heb bv mijn kerstboom online gekocht voor $34. Dat is omgerekend, met invoerrechten etc nog geen 500 SRD. Dezelfde boom kost hier ongeveer 1600 SRD (als het niet meer is).  Maar ook lokaal zijn bepaalde dingen off season goedkoper. Gordijnen bijvoorbeeld zijn for some reason rond december altijd veel duurder dan in september. In september ligt de focus op het kopen van schoolspullen. Schoolspullen koop ik in december/januari … want dan kijkt niemand echt naar ze. Dus gewoon slim shoppen.

Step 4. Inkopen
Wanneer je inkopen gaat doen, maak een lijstje van de dingen die je nodig hebt. Net als wanneer je naar de supermarkt gaat vergeet je al gauw 1 of 2 items die echt nodig waren en kom je met 4 eruit die je eigenlijk niet nodig had. Een andere tip is doe geen grote investeringen in disposables. Als je wat extra geld moet uitgeven doe dat aan iets wat je meerdere keren/over een langere periode kan gebruiken. Ik koop bijvoorbeeld creame gordijnen. Passen gewoon standaard in mijn huis en mijn day-to-day woninginrichting, dus ben ik niet alleen eraan gebonden het rond the holidays te gebruiken.

Als ik uiteindelijk alles in kaart heb gebracht wat ik nodig heb om mijn huis te decoreren is het gewoon lekker wachten totdat het socially acceptable is om te beginnen met decoreren.



No comments:

Post a Comment