Wednesday, August 19, 2015

First Impressions



Wij mensen onder- of overschatten anderen vaak. We kunnen er niet veel aan doen, zo zitten wij eenmaal in elkaar. Niemand geeft het graag toe, maar wees eerlijk, wij menen dat wij een beeld te kunnen vormen van de persoonlijkheid van iemand door slechts naar hem of haar te kijken, zonder te weten wie de persoon is en wat hij of zij allemaal kan. Vooral vrouwen zijn daar meeester in. Ik vraag mij af of ik zo de liefde van mijn leven ben misgelopen of heb weggekeken.

Ik vertrouw heel erg op mijn intuitie als het op mensen aankomt. Ik kan makkelijk een gezellig babbeltje maken met iemand in de rij bij de supermarkt of op de bank bij de dokter. Maar net zo kan ik iemand ook negeren of vermijden als ik de persoon alleen zie.  Nu hoeft de persoon in het echt niet de “creeper” te zijn die ik achter hem of haar zag, maar dat maakt vaak weinig uit als het iemand is die je eigenlijk niet terug verwacht te zien. Ik geef ook eerlijk toe, dat ik het enkele keren echt bij het verkeerde eind heb gehad en de persoon heel anders bleek te zijn dan ik in eerste instantie dacht.Jaren terug leerde ik bijvoorbeeld een heer kennen. Ik was goed op zijn broer en zwageres en kwam op die manier met hem in aanraking op hun huwelijk. Hij kwam die dag heel arrogant en bekakt bij mij over. Zo een gesloten type, die niet met je sprak als hij niet tot zijn clique behoorde. Door de jaren heen kwam ik hem sporadisch tegen, maar maakte altijd een grote boog om hem heen. Hij was absoluut niet de type persoon waarmee ik hoefde te bemoeien. Enkele maanden terug veranderde de situatie helemaal. Toevallig waren we met hetzelfde groepje vrienden op een evenement en leerde ik een heel andere zijde van hem kennen. Hij vroeg mij waarom ik al die jaren opvallend afkeurend was naar hem toe en ik schaamde mij eerlijk gezegd enorm om hem te zeggen wat de reden was. Ondertussen zijn wij goede vrienden en plaagt hij mij nog vaak door te vragen of hij vandaag arrogant is of niet.
Mensen houden ervan om anderen in hokjes te plaatsen als ze ergens zijn.Ik probeer echter altijd een neutrale houding te nemen tegen een ieder, omdat je nooit weet wie je voor je hebt. Het overkwam mij eens toen ik als kwaliteitsmanager werkte in een zaak. Het bewaken van de kwaliteit van de producten in de zaak was even belangrijk als de kwalteit van dienstverlening en werkprocessen, dus pakte ik zo af en toe ook wel een bezem en ging met opgestoppte mouwen aan de slag. Het toeval wilde dat ik een dag moest invallen voor de winkelchef terwijl ik mijn wekelijkse ronde deed met mijn stoflap en controle lijst. Al bengelend op een ladder zag ik een klant iets op de rekken zoeken en vroeg ik vriendelijk of ik hem van dienst kon zijn. Hij keek mij van top tot teen aan en zijn heel bot “Ik denk niet dat de schoonmaakster mij zal kunnen helpen, ik heb iemand nodig die kennis heeft van zaken”. Ik wist niet wat ik hoorde, maar liep naar een van de mederwerkers en vroeg hem om de heer te helpen. Ik maakte mijn werk af, trok mijn blazer weer aan en nam plaats achter mijn bureau. Even later hoorde ik dezelfde klant zeggen dat hij de manager wilde spreken. Hij wilde een hogere korting en dat moest de manager goedkeuren. Ik keek hem met mijn liefste glimlach aan en vroeg vriendelijk wat ik voor hem kon doen. Hij wist zich op dat moment natuurlijk geen houding toen hij voor het bureau van dezelfde schoonmaakster stond en zij dus de manager bleek te zijn.

Een bekend gezegde luidt “You will never get a second chance to make a first impression”. Daar kan je niet omheen. Als je bij de eerste ontmoeting een goede of een slechte indruk maakt op iemand, is dat vaak bepalend voor de rest van de relatie met de persoon. Maar soms kan de first impression een beetje misleidend zijn. Mischien was de persoon die dag niet in zo een goede bui, deed de persoon slechts aardig om iets gedaan te krijgen of was er iets gebeurd waardoor hij of zij zich anders gedroeg dat zijn werkelijke persoonlijkheid is. Als je de persoon dan werkelijk leert kennen sta je soms versteld ervan wat voor fout je bij de eerste ontmoeting hebt gemaakt. Ik zeg daarom “First impressions are important, but everyone deserves a second chance.”

No comments:

Post a Comment