Tuesday, September 11, 2012

Vakantie


Zon, Zee, Strand, luieren, uitslapen, geen spang ede … dat zijn de beelden die in de meeste mensen opkomen als ze het woord vakantie horen. Na lang en hard werken verdienen we allemaal wel wat vrije tijd. Veel mensen associeren vakantie met een reis naar het buitenland of naar het binnenland, weg van de dagelijkse drukte. En dat is helemaal te begrijpen, je wil het meeste halen uit de paar vrije dagen die je hebt, om zo te rechargen.

Toen ik jonger was telde ik de dagen totdat ik vakantie had van school. Vakantie betekende voor mij lekker uitslapen en bij oma en opa gaan logeren. Opa verwende m’n zusje, m’n neven en ik hopeloos met lekkers en uitstapjes, vooral naar Sarmacca en Commewijne waar hij heel wat kennissen had. Ik moet er wel bij vermelden dat Saramacca en Commewijne toen als verre plaatsen werden beschouwd. De ontsluiting van de distrikten zoals we het nu kennen was er niet, dus het was een en al  avontuur. Met Z’n allen rijden in de bak van opa’s rode pick-up, stoppen langs de weg om bij een kennis fruit te “halen”, hengelen en daarna naar “nani” op Tijgerkreek om groente te plukken voor bij de vis. Samen koken, water halen uit de put, ravotten tussen de groente, vallen in de goot … aaah Nostalgia. Naar het buitenland ben ik nog nooit geweest, ik hoorde anderen er wel over vertellen op school, maar ik kon me niet voorstellen dat iemand niet buiten de stad ging, maar naar een ander land om vakantie te vieren.
Als ik niet buiten de stad ging, zat ik met mijn neus in een spannend boek, wegdromend in de wereld van Agatha Christie, de sprookjes van Hans Christian Anderson of de Gebroeders Grim en toen ik ouder was de boeken van Cynthia Mc Leod. Ook gezellig buiten spelen met buurkinderen was een favoriete vakantie activiteit. Mijn moeder lacht nog steeds als ze denkt aan het uitbeelden van het sprookje van “De wolf en de zeven geitjes” van toen ik 6 was. Ons achtererf veranderde van een keuken naar een bar, naar een hotel en noem maar op. We fietsten van de ene straat naar de andere en speelden vandaag GI Joe of Thundercats en morgen zaten we allemaal op kantoor zaken te doen.
 Tegenwoordig zitten de meeste kinderen die niet met hun ouders naar het buitenland op vakantie gaan de hele  binnen achter de computer of TV hun vakantie te verdoen. 

Voor degenen die geslaagd zijn van de Middelbare school is de vakantie ook de tijd om over de toekomst na te denken. Wat wil ik doen met mijn leven? Welke richting ga ik op?
Toen we jonger waren kregen we allemaal wel de vraag “Wat wil je worden als je groot bent?” voorgeschoteld.De mooiste antwoorden kwamen er allemaal uit; politieagent, stewardes, advocaat, filmster … noem maar op. We hebben/hadden allemaal wel een droombaan en we zagen onszelf allemaal al op 30 jarige leeftijd.
Maar hoevelen van ons hebben dat wel bereikt? Is het wel allemaal uitgekomen zoals we hadden gehoopt toen we 10 jaar waren? Is het allemaal nog haalbaar, of moeten we genoegen nemen met iets anders, want ja je moet tog iets doen met je leven?

Geslaagd of niet, 10 of 45  jaar, in Suriname of naar het buitenland, 2 maanden of 5 dagen, de vakantie is er om tot rust te komen om zodoende uitgerust en met frisse moed je dagelijkse bezigheden weer op te pakken. 

Article Published in Women's Manual 

No comments:

Post a Comment